søndag den 8. marts 2015

99 lyserøde elefanter

I dag er det kvindernes internationale kampdag.
I dag glædes jeg også særligt over, at 15. juni 1915 fik Danmark en ny grundlov med valgret for danske kvinder. I 2015 er det så 100 år siden.
I bogen  99 lyserøde elefanter omtales kvinder, der gennem årene har været synlige, usædvanlige og som virkelig har kæmpet kampen for, at vi kvinder har de rettigheder, vi har i dag.
De var de første på typiske og meget traditionelle mandeområder.
De grundlagde skoler og foreninger, satte fokus på kvinders liv og virke.
De tog helt enestående initiativer til gavn for hele samfundet.
De tog magten og kan stå som forbillede for de næste generationer.
De diskuterede, skrev bøger og flyttede debatten om køn.
I Jytte Hildens prolog skriver hun; Ingenting kommer af ingenting, undtagen lommeuld. Det gælder sandelig ligestillingen i magtens korridorer mellem mænd og kvinder. Det har været en lang, sej og, som jeg læser om det i dag, også nogle gange en sjov kamp.
Danmark var ikke det første land med stemmeret til kvinder. Det blev New Zealand i 1893. Men vi var de første med en kvindelig minister i en demokratisk funderet regering. Nina Bang satte sig på taburetten i 1924 og skrev historie.
En af historierne fra den tid, kan i dag fremkalde smil hos mig. Godt 2 år senere i 1926 ved Rigsdagens åbning svang Nina Bang i restaurant Snapsetinget chokoladekanden for sine mandlige ministerkolleger.  Landsfader Thorvald Stauning sad for bordenden. Det blev fotograferet og offentliggjort, og straks opstod myten om, at Nina Bang, som eneste kvinde i regeringen, automatisk måtte påtage sig rollen som den, der sørgede for mændenes velbefindende. Men anledningen var rent faktisk at Nina Bang fyldte 60 år og var vært. Men det var jo ikke nær så interessant.
Jeg er meget spændt på, hvem der udnævntes som lyserød elefant nr. 100. 
I sidste uge var jeg ude og læse op og fortælle om nogle af de kvinder, som jeg synes er særlig interessante i denne sammenhæng. Det blev en særdeles livlig aften!
Måske jeg senere her på siden fortæller lidt om nogle af dem.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar