søndag den 4. maj 2014

Kom maj du søde milde

Hvert år glæder jeg mig til maj, og synger højt og gerne sangen
Kom, maj du søde milde!
gør skoven atter grøn,
og lad ved bæk og kilde
violen blomstre skøn.
Hvor ville jeg dog gerne,
at jeg igen den så!
Ak, kære maj hvor gerne
igen i marken gå.

Du derfor smukt dig skynde,
kom kære maj, o kom
at snart vi kan begynde
på marken vor springom.
Men frem for alt du mange
violer tage med,
og nattergalesange
og kukkeren tag med.

At jeg glæder mig til majs komme, skyldes især at min søde, elskede datter har fødselsdag den 4. maj. Det år hun blev født var bøgen netop sprunget ud den dag, og hvert år glæder vi os til at se, om bøgen nu også springer ud inden 4. maj. I år var der ingen tvivl
Fødselsdagen bliver fejret senere, da hun lige nu går rundt i New York. Men et billede af bøgeskoven er sendt af sted til hende.
En anden tradition 4. maj er lys i vinduerne. Det kommer der her hos os på Skrænten. Både for at mindes, at en mørk tid i Danmark sluttede denne aften, men nu for os også en hyggelig tradition på en fødselsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar