tirsdag den 5. juli 2016

Ikonkursus på Vestjyllands Højskole

Jeg har været på et 14 dages ikonkursus på Vestjyllands Højskole. Og hold da op, hvor har jeg lært meget. Læreren var Inger Larsen-Ledet. En rigtig dygtig lærer. De fleste deltagere kendte hinanden fra tidligere kurser. Et par af deltagerne var selv undervisere på andre ikonhold. Et par stykker havde 10-års jubilæum på kursus hos Inger Larsen-Ledet. Når man kommer rejsende fra hele landet, og ovenikøbet gør det i 10 år, viser det vist noget om, hvor dygtig lærere er.
Jeg fik en ikon repareret og færdig. Egentlig havde jeg opgivet den, da jeg selv har forsøgt at lægge guld på, hvilket absolut ikke gik godt. Jeg havde taget den med, nok med et lille håb om, at den kunne reddes. Det kunne den heldigvis. Jeg måtte skrabe det ansigt, jeg havde lavet, helt væk og begynde forfra. Glorien blev repareret med guldpulver opløst i lak (helt nyt for mig, at man kan det). Men se lige, hvad der kom ud af det
Eftersom den havde været på vej ud, blev jeg bare så glad for det endelige resultat.
Selv om kurset varede 14 dage, vil mange nok synes, at det ikke var meget, jeg nåede, men jeg må bare sige, at jeg arbejdede meget målrettet i den tid, jeg var der.
Jeg havde "gang " i to ikoner. Det troede jeg ikke, jeg skulle prøve, men det viste sig, at være en god disposition. Når den ene skulle tørre, kunne jeg arbejde på den anden. Men jeg blev langtfra færdig med nogen af dem.
Jeg håber, at jeg nu har lært så meget, at jeg kan arbejde videre med dem hjemme hos mig selv. Flere af deltagerne havde nu også ikoner med, som var påbegyndt på kurset sidste år, så hvis jeg ikke føler, jeg kan selv, må jeg måske melde mig til næste års kursus. De fleste deltagere lod sig også skrive op til kursus i 2017, men jeg kan slet ikke tænke så langt frem.
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om selve højskoleopholdet. Det skal siges, at jeg ikke boede på højskolen, men i mit sommerhus, som ikke ligger mere en 20 min. bilkørsel fra skolen. Det var dejligt for mig, at bo hjemme. Når jeg kom hjem om aftenen, kunne jeg gå en tur, og nogle dage se en pragtfuld solnedgang over Vesterhavet.
Maden på skolen er økologisk og så veltilberedt, at den i hvert fald skal have mange stjerner. Men sang og foredrag, var bestemt ikke noget at skrive hjem om, så jeg skriver heller ikke om det her.
Men TAK til læreren og alle deltagerne på holdet, for at udvise tålmodighed med en ny elev på holdet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar