fredag den 5. december 2014

Julekalenderlæsning

Man må gerne være lidt barnlig her i december. Det er jeg i hvert fald. Jeg læser med største fornøjelse  julekalender for mig selv. Det er så hyggeligt at sidde i skæret af et tændt stearinlys og læse. Her lidt af det jeg læser lige nu.
Julemandens breve af J.R.R Tolkien (forfatter til f.eks. Hobitten og Ringenes Herre) skrev hvert år brev til sine børn, hvori han i ord og billeder beskrev sit hus og sine venner, og hvad der skete af morsomme eller dramatiske begivenheder på Nordpolen. Det første skrev han i 1920.
Halfdan Rasmussen holder jeg rigtig meget af at læse, og han har skrevet julekalender både for voksne og børn, og hans ven, Ib Spang Olsen, har tegnet. Den for voksne er udgivet i 1965. Den for børn er fra 1984.
Johannes Møllehaves brug af sproget er jo bare eminent. Jeg læser gerne Historien om julen og nyder Jane Ray's flotte illustration. Et hit hvert år er også Johannes Møllehaves gendigtning af fortællingen om De hellige tre konger. Den hedder "Hvordan skal vi nå frem til jul?"
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar