lørdag den 27. december 2014

Vagtlægeordningen virkede for os

Anden juledag blev manden min syg. Han er ellers min klippe, og selv om han har småskavanker, så som diabetes 2 og lidt for højt blodtryk, så klager han sig simpelthen aldrig.
Vi havde været tidligt oppe, og efter en dejlig morgenmad, gik vi en tur i parken.
Men hjemme igen kunne jeg fornemme, at han ikke havde det godt. (Det er sådan noget, man finder ud af, efter næsten 50 års ægteskab). Han indrømmede, at han havde rigtig ondt i maven og en frygtelig kvalme. Ligesom han sagde, at han juleaften også havde haft hovedpine, hvad han ellers aldrig har. Vi blev enige om, at han skulle hvile sig, og vi ville så bare tage det helt roligt resten af dagen.
Men der var ikke gået et øjeblik før han kastede op. Og det gentog sig flere gange i stor stil ret hurtigt efter hinanden. Han var ligbleg, og jeg blev betænkelig ved situationen.
På en forsigtig forespørgsel, om jeg måske skulle ringe til vagtlægen, sagde han ja, og så vidste jeg, at det var helt galt. Han er kun i kontakt med læge, når det er nødvendigt med kontrol af sukkertal og blodtryk.
Jeg ringede op, og fik at vide, at der var 7 min. ventetid. Det holdt stik - og lidt mere til. Desværre havde jeg ikke meget strøm på min telefon, men dog nærvær nok til at få den sat i stikkontakten, så den ikke løb tør for strøm. Da jeg fik kontakt til en læge, var det en god samtale. Han sagde, at der ville gå mindst 2 timer inden en læge kunne være ude hos os. Vi blev derfor enige om, at jeg skulle prøve at få ham ud i bilen, og køre til Horsens, da det ville være det hurtigste.
Det gik, og da vi kom til Horsens, stod der en læge klar til at modtage ham.
Han blev nøje undersøgt, og der var ganske rigtigt noget galt med hans mave. De mente, det kunne klares med medicin. Men nu var klokken over 15, og så sagde de, at apotekerne i Horsens havde lukket. Men det viste sig så, at de lå inde med den medicin, han skulle have, så vi blev udstyret med medicin og orientering om brugen. De mente godt, jeg kunne få ham med hjem igen, men med besked om, at hvis medicinen ikke virkede, skulle vi bare ringe igen.
Det må derfor siges, at vagtlægeordningen denne gang virkede for os. Det er jeg taknemmelig for.
Efter en urolig nat, har han det heldigvis bedre i dag. Så medicinen virker åbenbart.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar