søndag den 12. marts 2017

Skals - Elevforeningens inspirationsdag

I går var jeg til elevdag på Højskolen i Skals. Det er altid en glæde, at mødes med tidligere elever, som jeg kender fra mit ophold på Skals og de kurser, jeg efterfølgende har deltaget i på højskolen. Elevforeningens bestyrelse og højskolens personale forstår virkelig, at gøre disse elevdage for tidligere elever til en 'fest'. I år var jeg afsted sammen med Birgitte. Vi havde begge valgt at tilmelde os aktiviteten brikvævning, som Anne-Mette Due stod for. Jeg kendte intet til brikvævning, men syntes det lød spændende. Da jeg havde tilmeldt mig, syntes jeg dog, jeg måtte være lidt forberedt, hvorfor jeg gik på biblioteket og lånte et par bøger om emnet. Det afskrækkede mig virkelig, og jeg mødte op med en ide om, at det kunne jeg slet ikke finde ud af. Men med Anne-Mettes hjælp kom vi i gang. Hvis man tror, at det er ligetil at komme igang med brikvævning, så er det en forkert opfattelse. Men når først garnet er målt op, brikkerne er trådet til det mønster, der er valgt, så kan man komme i gang med at væve, og så er det bare med at koncentrere sig.
Her er, hvad jeg fik lavet
Nu skal det presses, og så skal det bruges til stropper i viskestykker. 
Jeg kunne godt finde på, at brikvæve herhjemme, men så skal der indkøbes brikker og det garn, der skal anvendes, og der er 'værktøj' der skal anskaffes, så nu må vi se. Jeg har jo gang i så meget!
På vejen hjem kunne vi lige nå omkring Blicheregnens Museum i Thorning. Vi kom kl. 10 min. i lukketid, men vi ville så gerne se den udstilling, der er med afgangselever fra Den klassiske Broderiskole.
De var heldigvis ikke så strikse med lukketiden. Her er bare et lille udsnit af det, vi så:


Et af emnerne var gamle døre. Men der var simpelthen så meget fint broderi, så hvis din vej kommer  forbi Thorning, så gå endelig ind og se denne udstilling. 
Tilbage på Skrænten efter en lang dag, som startede tidligt og sluttede sent, var det kun sofaen, som kaldte resten af aftenen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar